طراحی مد

آشنایی با اجزای مختلف کفش

اجزای مختلف کفش

اجزای مختلف کفش در کنار هم یک کفش شیک و زیبا را ایجاد می‌کنند. اگر این اجزا به درستی در کنار هم قرار نگیرند کفش ناقص می‌شود. آشنایی با قسمت‌های مختلف کفش چه زنانه باشد، چه مردانه و چه بچگانه، به ما در خرید کمک خواهد کرد. کسانی که قصد خرید کفش زنانه شیک و یا کفش مردانه و یا حتی بچگانه را دارند اگر با اجزای کفش آشنایی داشته باشند با اطلاعات بهتر و دقیق‌تری به سراغ خرید کفش می‌روند. این اطلاعات باعث می‌شود خرید بهتری داشته باشند و با اعتماد خرید کنند. در این مقاله قصد داریم شما را با اجزای مختلف کفش آشنا کنیم. این اجزا ممکن است برای کفش‌های زنانه و مردانه و بچگانه مشترک باشد. البته این نکته را هم در نظر بگیرید که همه کفش‌ها ممکن است تمام این اجزا را نداشته باشند. با ما در آرشیدا همراه باشید.

 

معرفی اجزای مختلف کفش

اجزای مختلف کفش شامل موارد زیر است:

رویه کفش

زیره کفش

کفی کفش

سرپنجه کفش

پشت کفش

مغزی کفش

پاشنه کفش

پاشنه کفش کفش

زبانه کفش

بند کفش

زیپ

سگک کفش

منگوله کفش

اجزاء کفش

 

رویه کفش

رویه کفش از اجزای مختلف کفش و قسمتی است که در نگاه اول به چشم می‌آید. رویه کفش در همه کفش‌ها وجود دارد و بیشترین قسمت کفش را تشکیل می‌دهد. وقتی در جایی صحبت از نوع کفش و جنس آن می‌شود در واقع صحبت از رویه کفش است. کفش چرم کفشی است که رویه چرم دارد، کفش پلاستیکی کفشی است که رویه پلاستیکی دارد و…

وظیفه این قسمت از اجزای مختلف کفش محافظت از پا در برابر گرما و سرما و سایر عوامل فیزیکی و محیطی است. مشخص است که هر چه رویه کفش جنس بهتری داشته باشد کفش شما مقاوم‌تر خواهد بود.

زیره کفش

از اجزای مختلف کفش زیره کفش قسمتی است که در تماس مستقیم با زمین قرار دارد. بنابراین از کف پا در برابر عوامل بیرونی مثل سنگ، آب و… محافظت می‌کند. جنس انواع زیره با هم فرق دارد. انواع زیره شامل زیره نیولایت، زیره PU، زیره چرم طبیعی و… است.

زیره و پاشنه کفش

پشت کفش

پشت کفش وظیفه محافظت از پاشنه پا را بر عهده دارد. این قسمت باید سفت و محکم باشد و به راحتی خم نشود.

سرپنجه

از میان اجزای مختلف کفش سرپنجه همان‌طور که از نامش مشخص است وظیفه محافظت از انگشتان پا را بر عهده دارد. این قسمت هم اگر باکیفیت باشد باید سفت باشد و به راحتی خم نشود. بعضی کفش‌ها مثل کفش‌های پاشنه بلند جلو باز و صندل‌ها قسمت سرپنجه را ندارند.

مغزی کفش

قسمتی که بین زیره و رویه کفش قرار دارد را مغزی می‌گویند. این قسمت مانند یک نوار باریک است که جنس‌های مختلفی دارد.

کفی کفش

کفی کفش قسمتی داخلی کفش است که با چشم دیده می‌شود. این قسمت در تماس مستقیم با جوراب قرار دارد. بنابراین باید ضد تعریق باشد. . کفی کفش‌ها جنس‌های مختلفی دارند. هرچه کفی جنس بهتری داشته باشد کیفیت بهتری به کفش خواهد دارد.

زبانه کفش

معمولاً کفش‌های بنددار دارای زبانه است. زبانه در اینگونه کفش‌ها کارهای مختلفی انجام می‌دهد. وظایف زبانه کفش شامل موارد زیر است:

  • از پوست پا در برابر زخم شدن محافظت می‌کند.
  • باعث زیباتر شدن کفش‌های بنددار می‌شود.
  • یکنواختی رویه کفش را حفظ می‌کند.
  • باعث می‌شود که بندها مستقیماً به پا برخورد نکنند.

کفش بند دار

پاشنه کفش

ارتفاع کفش و بلندی و کوتاهی آن به پاشنه کفش بستگی دارد. هرچه پاشنه بلندتر باشد ارتفاع کفش بالاتر می‌رود. معمولاً کفش‌های مجلسی زنانه پاشنه‌دار هستند. البته کفش‌های بدون پاشنه مجلسی هم در انواع مختلف در بازار عرضه می‌شود. پوشیدن طولانی مدت کفش پاشنه بلند مخصوصاً اگر حالت درستی نداشته باشد باعث ایجاد دردهای مختلف در ناحیه پا، کمر، ستون فقرات و… می‌شود.

پاشنه کش کفش

به یک نوار کوتاه در پشت کفش پاشنه کش کفش می‌گویند. این قسمت که یکی از اجزای مختلف کفش می‌باشد باعث می‌شود که پوشیدن کفش در پا راحت‌تر شود. ناگفته نماند که این قسمت فقط در بعضی از کفش ها وجود دارد.

بند کفش

بند کفش باعث زیبایی کفش‌های بنددار می‌شود. وظیفه اصلی بند فیت کردن پا درون کفش است. به کمک بند کفش می‌توانیم اندازه کفش خود را تنظیم کنیم. این قسمت هم یکی از اجزای مختلف کفش است که در همه نوع کفشی مشاهده نمی‌شود.

سگک کفش

سگک کفش که باعث زیبایی آن می‌شود فقط در بعضی کفش‌های خاص به کار می‌رود.

زیپ کفش

بعضی از کفش‌های مردانه و زنانه برای باز و بسته شدن دارای زیپ هستند. این قسمت هم در فقط در بعضی از کفش‌ها مثل بوت‌ها و نیم‌بوت‌ها دیده می‌شود..

 

منگوله کفش

منگوله یکی از جزئیات کفش محسوب می‌شود که بیشتر برای زیبایی به کار می‌رود. این قسمت از اجزای مختلف کفش بیشتر در کفش‌های کالج یا همان لوفر مشاهده می‌شود.

کفش منگوله دار

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *